آموزش برنامه نویسی ، اموزش برنامه نویسی اندروید

تبلیغات

دسته‌ها


معرفی موزه هنری کیمبل اثر لویی کانReviewed by فیروزه اکبری on Jul 2Rating: 5.0معرفی موزه هنری کیمبل اثر لویی کانمعرفی و تحلیل موزه کیمبل

kimbel

نام پروژه: موزه هنری کیمبل- Kimbel Art Museum

معمار:لوئی کان –  Louis Kahn

موقعیت بنا:تگزاس، ایالات متحده آمریکا

زمان ساخت: ۱۹۷۲

موزه هنری کیمبل

موزه هنری کیمبل

اوج به کارگیری عملکردگرایانه و معناگرایانه نور در معماری را می توان در “موزه هنری کیمبل” مشاهده کرد. این ساختمان که در طول دوران مختلف، همواره جزء زیباترین آثار معماری بوده و معمار آن “لویی کان” به دلیل حساسیتش نسبت به نور در طراحی به شاعر نورپرداز معروف شده است، چکیده تمام طراحی های استادانه نورپردازی به شمار می رود.

لویی کان

لویی کان

لویی کان اولین کسی بود که از مکتب جهانی ” فرم تابع عملکرد است ” جدا شد. نظر لویی کان درباره نور و روشنایی این بود که : ” نور و روشنایی حضور همه چیز را باعث می‌شود . اجسام از نور مشتق می شوند یا به تعبیری دیگر، هر گاه نور مصرف شود جسم حاصل می آید . اجسام همان‌ها هستند که به سبب وجودشان سایه به وجود می آید و سایه به نور تعلق دارد . نور به جانب جسم حرکت می‌کند و جسم به جانب نور و این امر محیط و جو سازندگی را به وجود می آورد . فرم به خود می گوید : من باید چیزی بسازم.”در آثار کان همواره احساسی یکسان از قدمت و تازگی موجود بود .

نمای موزه کیمبل

در آثار “کان” تجربیات معماری مدرن، الهامات معماری کلاسیک یونان ، معماری قرون وسطی ، معماری اسلامی و حتی آکادمیسم قرن ۱۹ اروپا را می توان دید. قرینه سازی، فضاهای بزرگ و حجم های هندسی متواز عواملی بودند که در آن زمان وی را از پیوستن به نهضت های در حال توسعه مکاتب مدرن بازداشت. آثار او نه در قالب معماری ارگانیک “فرانک لوید رایت” جای می گیرد و نه در قالب دیگر نهضت ها مانند مکتب معماری مدرن “لکوربوزیه”.

موزه هنر کیمبل از یک سری طاق های مدور بتنی و متصل به هم به طول ۳۰ متر و عرض ۷ متر شامل ۱۳ حجم پر که فضاهای اصلی موزه را تشکیل می دهند و ۳ حجم خالی و باز به فضای بیرون، تشکیل شده است که به فرم C سازماندهی شده اند.

پلان موزه هنری کیمبل

پلان موزه هنری کیمبل

موزه در باغی بزرگ که اطراف آن را زمین وسیعی احاطه کرده است قرار دارد و به همین دلیل ساختمان در سطح افق گسترده شده ایت. اشیای موزه که در مجموع از آثار نسبتا ظریف مربوط به قرن ۱۹ و قبل از آن تشکیل شده اند، در معرض نور طبیعی قرار می گیرند.

از قدیم نورپردازی طبیعی موزه های هنری با شک و تردید همراه بوده است زیرا اشعه ی ماورا بنفش موجود در نور خورشید تأثیر مخرب بر عناصر موجود در آثار مخصوصا نقاشی ها دارد. “لویی کان” ملایم ترین سطح نور روز را برای روشنایی محیط موزه انتخاب کرد ، با این هدف که تأثیر مخربی وجود نداشته و یا حداقل بسیار کم باشد. او انتظار داشت با نور روز احتیاجات بیولوژیکی را ارضا و احساس آرامشی از طریق آگاهی به زمان در طی روز ایجاد نماید.

موزه هنری کیمبل

لویی کان جهت استفاده از نور طبیعی محیط مجموعه ای متشکل از تاق های قوسی بتنی نیمه بیضوی را طراحی نموده است. در این تاق ها نورگیرهایی طویل تعبیه شده است که به وسیله ی کرکره های خوش ساختی پنهان شده اند. چون نور فضاهای داخلی موزه به وسیله نور طبیعی تأمین شده است لویی کان اشیای درون موزه را نیز با نور طبیعی در معرض دید قرار داد. بنابراین از دو طریق نور را به داخل هدایت کرد. یکی نور نقره ای رنگ آسمان که از شبکه های آلومینیومی می گذرد و انعکاس ان از صفحات منحنی شکل به فضاهای داخلی می رسد ودیگر نور سبزرنگی که از انعکاس نور خورشید برروی برگ های درختان و گیاهان باغچه واقع در سه حیاط به داخل موزه سرایت می کند. البته این شبکه های آلومینیومی و صفحه های منحنی به خاطر انتشار بهتر نور و ایجاد روشنایی یکدست به کار گرفته شده اند.

Kimbell Art Museum

غیر از ۳ حجم خالی موزه و حجمی که سالن نمایش را جای داده، بقیه دارای نورگیر سقفی شفافی در امتداد بالاترین نقطه هر طاق می باشند. نور روز از این شکاف وارد شده و یک کنترل کننده با فرم منحنی دوطرفه آن را به روی طاق سقف باز می تاباند و از آن جا در تمام فضای زیر سقف توزیع می گردد. میزان انحنا، زاویه ها و فرم این بازتابنده و طاق سقف با تجزیه و تحلیل تابش و بازتاب و تنظیم منابع نور مصنوعی کمکی فراهم آورده است.

نورگیری موزه کیمبل

نورگیری موزه کیمبل

نورگیری موزه کیمبل

نورگیری موزه کیمبل

پیش ورودی مجموعه شامل یک حیاط در درون فرم C شکل (با درختانی که به شکل چتری آراسته شده و نور شدید بیرون را کنترل می کنند) و حجمی خالی در انتهای آن می باشد که این مجموعه سبب آماگی انتقال دید از محیط به شدت روشن بیرون، به درون بنا می شود. سه حیاط مرکزی در دل گالری ها ارتباط با محیط بیرون را فراهم و فرصتی برای توقف و تغییر ایجاد می کنند. نور این حیاط ها توسط درختان ظریفی که شاخه های آن بر روی شبکه ای سیمی در بالا با پوششی نیمه شفاف کشیده شده است، کنترل می گردد.

نما و مقطع موزه کیمبل

مقاطع موزه کیمبل

مطالب برگرفته از کتاب “موزه” ترجمه و تألیف نیما طالبیان، مهدی آتشی و سیما نبی زاده

مشخصات

دانـــــلود

  • 497

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

پاسخ دهید

فرادرس، بزرگ ترین دانشگاه آنلاین ایران
آموزش مبانی برنامه نویسی
آموزش جاوا
آموزش سی شارپ
آموزش شی گرایی در سی شارپ
آموزش ویژوال بیسیک دات نت
آموزش PHP
آموزش پایتون
آموزش برنامه نویسی C
آموزش برنامه نویسی C++
آموزش برنامه نویسی اندروید
آموزش وردپرس
آموزش برنامه نویسی