نحوه ایجاد یک صفحه قفل (lock screen) در داخل نرم افزار آندروید

نحوه ایجاد یک صفحه قفل (lock screen) در داخل نرم افزار آندرویدReviewed by آریانا on Feb 28Rating: 5.0نحوه ایجاد یک صفحه قفل (lock screen) در داخل نرم افزار آندرویدنحوه ایجاد یک صفحه قفل (lock screen) در داخل نرم افزار آندروید

همانند برخی نرم افزارها که روی حفاظت از داده های کاربران تمرکز می کنند، اگر ما بخواهیم که به مطالب دسترسی داشته باشیم، باید ابتدا رمز عبور وارد کنیم. این صفحه نمایش قفل هر زمانی که ما بخواهیم نرم افزار را باز کنیم، نمایش داده می شود تا این اطمینان حاصل شود که فرد غریبه به داده ها دسترسی پیدا نکند. شاید در برخی از موارد برای محافظت از اطلاعات کاربران، توسعه دهنده بتواند از این روش استفاده کند.

در این پست من یک  lock activity به وسیله XML ایجاد می کنم. راه حل دیگر این است که از کتابخانه های سه جزئی استفاده نماییم.

طراحی layout برای lock activity:

کاربر باید رمز عبور را برای عبر از صفحه قفل وارد کند. بنابراین یک صفحه کلید یا activity برای این اکتیویتی ایجاد نمایید. به این ترتیب:

activity_lock.xml

 

خروجی مورد نظر مانند تصویر زیر است:

حالا شما باید یک main activity داشته باشید که هنگام راه اندازی برنامه آغاز شود. این layout بستگی به کار شما دارد و در این پروژه ی ساده فقط شامل یک TextView می شود.

activity_main.xml

 

کدهای برنامه نویسی  Main activity :

به خاطر اینکه صفحه قفل همیشه موقع راه اندازی برنامه نمایش داده می شود، بنابراین در onStart() از Main activity ، چک می کنیم اگر کاربر رمز عبور درست را تایپ نکند، LockActivity بلافاصله توسط Intent آغاز شود. به این منظور باید پسوردهای کاربران شناسایی شود که ما بریا این کار از SharedPreferences استفاده می کنیم. به سورس کدهای زیر دقت نمایید:

MainActivity.java

 

همانطور که می بینید ما باید وقتی main activity بسته می شود پسورد را  (توسط override onStop() ) پاک کنیم که همیشه LockActivity را وقتی برنامه از سر گرفته می شود، ضمانت می کند.

کدهای برنامه نویسی Lock activity:

در این اکتیویتی ما باید:

  • به رویداد کلیک از تمام دکمه ها در صفحه کلید رسیدگی کنیم (برای دریافت کد ورودی – رمز عبور).
  • به روز رسانی نقطه چیدمان هنگام وارد کردن کد تغییر داده شده
  • چک کردن صحت کدهای وارد شده. اگر درست است به main activity برگردد و اگر نادرست است یک هشدار را نمایش دهد.

و کدهای این قسمت عبارتند از:

LockActivity.java

 

ایجاد انیمیشن:

می خواهیم هنگامی که کاربر رمز اشتباه وارد می کند، طرح نقطه ها بلرزد. فایل xml برای ایجاد این انیمیشن :

res\anim\shake_anim.xml

 

و فایل خروجی مثل تصویر زیر است:

شما می توانید انیمیشن های دیگری را هم با جستجو در  animation in Android!  پیدا کنید.

در این پروژه من از  ButterKnife  برای ایجاد finViewbyId ,  و افزایش سرعت کار استفاده کرده ام. برای استفاده از این کتابخانه dependency  زیر را به سطح  build.gradle: از پروژه تان اضافه نمایید.

 

 

 

پاسخ دهید